Årets tjener
En topprofessionel tilgang til service og en dyb viden om god etikette og god vin er alfa og omega hos de nominerede i kategorien ’Årets tjener’. Gæstfrihed er en dyd, og det ved man hos landets bedste tjenere, der dag efter dag perfektionerer den kunst, det er at få besøgende til at føle sig komfortable.

NOMINEREDE

Helle Lieffroy, Lieffroy
Helle Lieffroy driver sammen med sin mand, Patrick, Restaurant Lieffroy, hvor hun fungerer som restaurantchef. God etikette handler for hende om respekt for gæster, råvarer, omgivelser og for den helstøbte oplevelse, et restaurantbesøg skal være. Med hendes erfaring er hun bedre end mange i stand til at afkode gæsterne, så de kan slappe af og føle sig trygge, og hun er anerkendt for at skabe en hjemlig atmosfære. Helle har erfaring fra Munkebo Kro, The Paul under Paul Cunningham og Ruths Hotel med Michel Michaud.
Skræddergyden 34, 5800 Nyborg

Ava Mees, Noma
På Noma har hollandske Ava Mees, kaldet Mees, opereret som chefsommelier siden 2019. Efter flere år på restauranter i bl.a. Amsterdam og Paris er Mees på Noma anerkendt for en dyb og bred viden om vin og en unik evne til at parre vin og serveringer i innovative makkerskaber, der matcher restaurantens nordiske køkken. Hun er dybt engageret i gæstfrihed, den helhedsoplevelse, der skabes i mødet mellem vin og serveringer, og i et fokus på sublim service.
Refshalevej 96, 1432 Indre By

Lykke Metzger, Alchemist
For Lykke Metzger er det afgørende for at være den bedste tjener, at man har et godt team. Med et velfungerende hold som bakker op, kan man opnå mere – både fordi der altid er nogen til at gribe én, hvis man falder, og fordi der er nogen til at anerkende én, når man når toppen. God etikette er evnen til at sætte sig selv og egne behov til side for gæstens, så tjeneren kan være høflig, respektfuld, tålmodig og opmærksom på gæstens behov. Nogle gange endda før gæsten selv er bevidst om dem.
Refshalevej 173C, 1432 København K

Thomas Korby, Mielcke & Hurtigkarl
Thomas Korby går til sit arbejde med en unik professionalisme og ser hans opgave todelt; ét er den praktiske servicedel, hvor du skal kunne forudse, hvad gæsten har behov for, et andet er værtskabet, der handler mere om de følelser, du skal hjælpe frem hos de besøgende. For Thomas er god etikette, at der er nærhed – at man kan mærke, tjeneren gør sig umage. Som autodidakt søger Thomas altid at dygtiggøre sig og lære mere om blandt andet vin, og rollen som chefsommelier er blevet hans passion.
Frederiksberg Runddel 1, 2000 Frederiksberg